اولین کنگره جهانی هیپنوتیزم دندان‌پزشکی درمشهد برگزار شد

ژانویه 3, 2021 توسط admin0
photoدندان-پشکی-320x240.jpg

اولین کنگره جهانی هیپنوتیزم دندان‌پزشکی درمشهد برگزار شد
اين رويداد مهم كه براي اولين بار در سطح دنيا در مشهد رقم خورد و در سايت انجمن جهاني هيپنوتيزم نيز ثبت شد توسط انجمن علمي هيپنوتيزم باليني ايران و دانشكده دندانپزشكي مشهد در تاريخ هفتم تانهم مهرماه در هتل پارس مشهد برگزار شد.
دراين كنگره پنجاه وچهار شركت كننده خارجي شامل بيست وچهار سخنران از كشورهاي فرانسه،سوييس،دانمارك،اتريش،المان،اسكاتلند،انگلستان،ايتاليا و اندونزي حضورداشتند .محورهاي كنگره عبارت بودند از:بيدردي هيپنوتيزمي در دندانپزشكي،كاهش اضطراب دندانپزشكي، كنترل هيپنوتيزمي بروكسيسم،كنترل دردهاي كرانيو فاسيال، درمان هيپنوتيزمي علايم تمپورومنديبولار،طراحي هيپنوتيزمي مطب دندانپزشكي،نوروايميجينگ در هيپنودونتيك .
در اين كنگره چهل و هشت ارايه درقالب سخنراني ،نمايش فيلم هيپنوز در دندانپزشكي،پانل ديسكاشن،كارگاههاي كاربردي و جراحي هاي زنده دنداني با هيپنوتيزم صورت گرفت.
دبیر علمی اولین کنگره جهانی هیپنوتیزم دندان‌پزشکی با اشاره به مهمترین کاربرد هیپنوتیزم در دندانپزشکی خاطرنشان کرد: فرایند دندانپزشکی، اضطراب و ترس بسیاری را برای بیمار رقم می‌زند چرا که وسایل، ابزار و روند درمان در حضور بیمار است؛ بنابراین پزشک باید به ابزار درمانی مجهز باشد که این اضطراب و ترس به حداقل برسد.
دانش‌افزایی مطلوب را در این حوزه به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: هر جا که ارتباط بین پزشک و بیمار مطرح است، یک رابطه درمانی نمی‌تواند جدا از شئونات روان‌شناختی و فضای درمان باشد، در این خصوص هر تکنیکی که بتواند فضای درمان را به یک فضای بدون رنج و استرس تبدیل کند، مورد توجه علم بوده که یکی از این فنون هیپنوتیزم است.
دبیر علمی اولین کنگره جهانی هیپنوتیزم دندان‌پزشکی دكترمهدي فتحي دانشیار بیهوشی قلب دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد و دبيراجرايي ان دكتر مجيد عشق پور دانشيار جراحي فك و صورت دانشگاه علوم پزشكي مشهد بود كه به بهترين نحو ممكن توانستند اين برنامه را برگزارنمايند.

وی با بیان اینکه یکی از معضلاتی که دندانپزشک‌ها در کار درمانی با آن مواجه هستند، عدم همکاری مطلوب بیمار با پزشک است، اظهار کرد: زمانی که پزشک قصد دارد دست و یا ابزار خود را وارد حفره دندان بیمار کند، موجب ترس بیمار و یا عق زدن فرد می‌شود که در این خصوص نیز هیپنوتیزم می‌تواند این مساله را کنترل کند به طوری که دهان بیمار به مدت زمانی که لازم است برای درمان باز بماند و بیمار احساس ناخوشایندی از وجود ابزار در دهانش نداشته باشد.
دبیر علمی اولین کنگره جهانی هیپنوتیزم دندان‌پزشکی ادامه داد: همچنین کنترل دندان قروچه کردن و پروتزهای دندانی از دیگر مواردی است که توسط هیپنوتیزم قابل کنترل خواهد بود؛ چراکه ممکن است وجود یک جسم خارجی در حوزه دندان برای فرد تحریک‌کننده باشد و از نظر خلقی نیز احساس خوشایندی نداشته باشد که در این خصوص نیز هیپنوتیزم می‌تواند تسهیل‌کننده باشد و عاملی برای پذیرفته شدن پروتز توسط بیمار را به همراه داشته باشد.
وی اضافه کرد: در حوزه دندانپزشکی اطفال نیز هیپنوتیزم بسیار موثر عمل خواهد کرد، به طوری که کودکان بتوانند با آرامش بر روی صندلی دندانپزشکی نشسته و ارتباط درمانی مطلوب با درمانگر حفظ و هدایت شود.
دانشیار بیهوشی قلب دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مطلوب استفاده از هیپنوتیزم، کنترل درد در حین عمل و نیز نبود درد بعد از درمان است، چرا که برخی بیماران ترس از تزریق را دارند که اگر نتوانیم از تزریق استفاده کنیم، هیپنوتیزم می‌تواند با توجه به شرایط موجود و این نکته که هیپنوتیزم در نفس خود بی‌خطر است، مورد استفاده قرار گیرد.
دبیر علمی اولین کنگره جهانی هیپنوتیزم دندان‌پزشکی تشریح کرد
تاثیرات هیپنوتیزم در کاهش استرس بیمار و افزایش سهولت درمان

دکتر مهدی فتحی در تشریح برنامه‌های اولین کنگره جهانی هیپنوتیزم دندانپزشکی ابراز نمود:هر جا که ارتباط بین پزشک و بیمار مطرح است، یک رابطه درمانی نمی‌تواند جدا از شئونات روان‌شناختی و فضای درمان باشد، در این خصوص هر تکنیکی که بتواند فضای درمان را به یک فضای بدون رنج و استرس تبدیل کند، مورد توجه علم بوده که یکی از این فنون هیپنوتیزم است.
دبیر علمی اولین کنگره جهانی هیپنوتیزم دندان‌پزشکی با بیان اینکه یکی از کاربردهای هیپنوتیزم که مطالعات پژوهشی و بالینی نیز در این خصوص به انجام رسیده، این است که درمان بدون دردی برای بیمار شکل گیرد، عنوان کرد: در قدم بعدی درد باید به‌گونه‌ای مطلوب مدیریت شود، چراکه تزریق داروی بی‌حسی بنا به دلایلی می‌تواند برای بیمار محدویت و ممنوعیت به دنبال داشته و باید با ابزارهای دیگری مانند هیپنوتیزم که در دسترس پزشک است، کمک موثر و شایان توجهی برای بیماران رقم بخورد.
دانشیار بیهوشی قلب دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد به دیگر کاربردهای این علم در حوزه دندان‌پزشکی اشاره کرد و گفت: از دیگر موارد کاربرد هیپنوتیزم در دندانپزشکی، نبود اختلالات دردهای مزمن است که برخی از بیماران با آن مواجه هستند، مانند سندروم گیجگاهی فکی و برخی دردهای سر، صورت و جمجمه مانند تحریک ‌پذیری عصب و نیز دردهای مفصلی گیجگاهی که در این خصوص نیز هیپنوتیزم می‌تواند کمک‌های موثری را نیز برای بیماران به ارمغان آورد.
فتحی با اشاره به محدودیت‌های استفاده از هیپنوتیزم گفت: در مقابل مزیت‌های استفاده از هیپنوتیزم، از جمله محدودیت‌هایی که در استفاده از هیپنوتیزم وجود دارد، این است که هیپنوتیزم به طور یکسان بر روی بیماران جوابگو نخواهد بود؛ اما اگر درمانگر بر این حوزه تسلط کافی داشته باشد و بتواند باورپذیری بیمار را افزایش دهد، می‌توان اثرات مثبتی در این بخش را شاهد بود.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این موضوع که در حوزه‌های مختلف این ضرورت ایجاد شد که دندانپزشکان با علم هیپنوتیزم آشنا شوند، عنوان کرد: از گذشته نیز انجمن هیپنوتیزم آموزش‌هایی را در این خصوص به دندانپزشکان داده است، اما لازم بود که دانش‌افزایی در سطح ملی نیز به انجام برسد.
او با اشاره به حضور همزمان روساي فعلي واتي انجمن جهاني هيپنوتيزم و رييس انجمن هيپنوتيزم اروپا در اين كنگره ابرازداشت این مساله این معنا را خواهد داشت که دنيا ایران را به عنوان قطب هیپنوتیزم اسيا پذیرفته است که دلیل آن هم برگزاری کنگره‌هایی در سطح بین‌المللی در چهارسال اخير است.
دبیر علمی اولین کنگره جهانی هیپنوتیزم دندان‌پزشکی تصریح کرد: از جذابترين وكاربردي ترين بخشهاي كنگره سه کارگاه تحت عنوان «هیپنوتیزم در کشیدن دندان»، «هیپنوتیزم در درمان ریشه» و «هیپنوتیزم در دندانپزشکی اطفال» بود كه در روز قبل از برگزاری کنگره برگزار شد و در روزهاي بعد هم در سالن همايش كشيدن دندان و خالبرداري از صورت با كمك هيپنوتيزم و بدون استفاده از دارو انجام شد .
فتحی در ارتباط با گروه‌های مخاطب حاضر در این کنگره یادآور

شد: متخصصین دندانپزشکی در حوزه عمومی و تخصصی، کسانی که با علوم دندانی در ارتباط هستند و نیز متخصصین روانپزشکی، روان‌شناسی و مشاوره گروه‌های اولویت‌دار حاضر در کنگره بودند که برای این گروه‌ها توسط وزارت بهداشت و درمان امتیاز بازآموزی در نظر گرفته شد .
وی تصریح کرد: اهمیت این کنگره به دلیل حضور رییس فعلی و بعدی انجمن هیپنوتیزم و رییس انجمن هیپنوتیزم اروپاست که می‌تواند به بار علمی این کنگره با قطبیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیفزاید، همچنین می‌توان به حضور انجمن‌های هیپنوتیزم بسیاری از جمله انجمن جهانی هیپنوتیزم، انجمن هیپنوتیزم پزشکی سوئیس و آلمان، انجمن هیپنوتیزم دندانپزشکی آلمان، انجمن هیپنوتیزم فرانسه و نیز انجمن دندانپزشکی انگلستان در این کنگره اشاره کرد که به عنوان اسپانسرهای علمی حضور داشتند.
.
وی یکی از منحصر به فردترین جنبه‌های کنگره را علاوه بر شناساندن جراحی‌های هیپنوتیزم در دندانپزشکی، جنبه‌های روان‌شناختی حوزه دندانپزشکی دانست و خاطرنشان کرد: مباحثی مانند مطب دندانپزشکی از دیدگاه هیپنوتیزم و روانشناختی تا شئونات ارتباط بین فردی بین بیمار و درمان در این کنگره عنوان خواهد شد که یکی از ملاک‌های اصلی این کنگره را شامل شد.
دکتر مجید عشقی‌پور، دبیر اجرایی این کنگره نيز طی سخنانی با بیان اینکه در حدود یک سال است فرایند انجام این کنگره آغاز شده‌ است و ابعاد آن با سایر کنگره‌های برگزار شده در سال‌های گذشته متفاوت است، اظهار کرد: این احساس نیاز ایجاد شد که موضوع هیپنوتیزم در حیطه دندان‌پزشکی می‌تواند کمک شایان توجهی را برای دندانپزشکان به دنبال داشته باشد.
وی ادامه داد: هیپنوتیزم در دندانپزشکی و نیز در دندانپزشکی مشهد سابقه طولانی مدت دارد. همه دندانپزشکان بدون اطلاع از استفاده هیپنوتیزم از این علم در حال استفاده هست

در حاشیه این نمایشگاه نیز نمایشگاهی با بالغ بر 30 غرفه برپا شدو شرکت‌هایی که دارای محصولات مطلوبی در حیطه دندانپزشکی بودند، به عرضه محصولات خود پرداختند.
.
دكتر كلود ويغو رييس انجمن جهاني نيز در مراسم افتتاحيه ضمن ابراز شگفتي از استقبال كم نظير دندانپزشكان ايراني و خارجي از اين كنگره ورود هيپنوتيزم به كوريكولوم اموزشي دندانپزشكي را از ضروريات توسعه دانش در اين حوزه دانست.
كنگره در نهم مهرماه به كار خود پايان داد.